دل نوشته

روز غدير روز اطعام طعام

 

این عید بزرگ را به همه جهانیان تبریک می گویم

 

یک پیشنهاد برای پرشکوه تر شدن مراسم عید غدیر

غذا دادن و افطاری دادن در روز عید غدیر

چرا که ما روایت بسیار متعددی درباره غذا دادن و افطاری دادن در این روز پر شکوه داریم ، بنده روایتی پیدا نکردم در محرم غذا دادن سفارش شده باشد (البته ما مخالف غذا دادن در محرم نیستیم حتما غذا بدهید ) ولی روایت بسیار متعددی در مورد غذا دادن و افطاری دادن در این روز موجود است .

علی ابن ابیطالب ضمانت کرده است هر کس برای خدا در روز غدیر وام دهد خداوند چندین برابر به او خواهد داد و در روز عید غدیر بهترین لباس خود را بپوشید، عطر بزنید، به فرزندانتان هدیه دهید و بهترین غذای سال خود را بخورید. و  امیرالمومنین علی(ع) ثواب اطعام یک نفر در شب عید غدیر را برابر با ثواب اطعام یک میلیون پیامبر دانسته؛ ثوابی که برای اطعام درهیچ زمان دیگری ذکر نشده است.

حتی اگر شده پول قرض بگیرید و این کار را رسم نمایید تا شما اولین نفر در این کار باشید

چرا که اولین نفر بودن برای خدا ارزش بسیار دارد و خداوند به اولین نفرها لطف ویژه ای می کند ، حالا سند این سخنم چیه ؟نظر شما را به چند نمونه از اولین های تاریخ جلب می کنم:

<<<    اولين خانه عبادت در كره زمين، كعبه است: «انّ اوّل بيت وُضع للنّاس»(آل‏عمران، 96)
اولين مسجدى كه بر اساس تقوا ساخته شد، مسجد قباست: «لمسجد اُسّس على التّقوى من اوّل يوم»(توبه، 108)
در ميان ياران پيامبر نيز حساب كسانى كه سابقه ايمان يا انفاق و ايثارگرى داشته‏اند، از ديگران جداست. «السابقون السابقون اولئك المقرّبون»(واقعه، 10)، «و السابقون الاولون من المهاجرين و الانصار»(توبه، 100) حساب كسانى كه قبل از فتح مكّه انفاق كردند با كسانى كه بعد از پيروزى اسلام حمايت كردند، جداست. «لايستوى منكم من انفق قبل الفتح و قاتل...»(حديد، 10)
انبيا به مردم می ‏گفتند: «أنا اوّل المسلمين»(انعام، 163)، «أنا اوّل المؤمنين»(اعراف، 143)
همان گونه كه اول بودن در خط انحراف، منفى است. «و لاتكونوا اول كافر به»(بقر، 41.)
بر اساس روايات، اولين مردى كه به پيامبر اسلام، ايمان آورد حضرت علی (‏عليه السلام) و اولين زنى كه به آن حضرت ايمان آورد، حضرت خديجه بود.
در تاريخ می ‏خوانيم كه براى كندن خندق در جنگ احزاب، اولين كلنگ را پيامبراكرم‏صلى الله عليه وآله به زمين زد. چنانكه در روايات به ما سفارش شده كه آغاز هر كارى با نام خدا باشد، و اولين بارى كه ماه‏ نو و جديد را در آسمان ديديد، دعا كنيد.       >>>>

چند روایت در مورد افطاری دادن و غذا دادن در روز عید غدیر:

در روز غدير غذا دادن به مؤمنان اهميت بسيار دارد، امام صادق(ع) می ‏فرمايد: و اطعم اخوانك؛ (المراقبات، ص .256) در روز غدير، برادران دينی ‏ات را اطعام كن.

امام رضا(ع) در فضيلت اين عمل فرمود: من اطعم مؤمنا كان كمن اطعم جميع الانبياء و الصديقين؛ (بحارالانوار، ج 95، ص .322) كسى كه مؤمنى را در روز غدير غذا دهد مانند فردى است كه تمام پيامبران و صديقين را غذا داده است. اهميت طعام دادن در اين روز به اندازه ‏اى است كه امام صادق(ع) روز غدير را روز اطعام طعام خوانده است.(همان، ص .302)

در ميان اعمل روز غدير افطارى دادن به مؤمن جايگاهى والا دارد. بر اساس روايات در اين عمل فضيلتى بزرگ نهفته است. امام على(ع) می ‏فرمايد: من افطر مؤمنا فى ليلة فكأنما افطر فئاما... (المراقبات، ميرزا جواد آقا تبريزى، ص .256)

كسى كه مؤمن روزه ‏دارى رادر غدير افطار دهد، مانند اين است كه ده فئام را افطار داده است. فردى پرسيد: اى اميرمؤمنان(ع) «فئام» چيست؟ حضرت فرمود: صد هزار پيامبر(ص) و صديق و شهيد. آنگاه ادامه داد: پس چگونه خواهد بود فضيلت كسى كه جمعى از مؤمنين و مؤمنات را تكفل كند.

بر اساس برخى از روايات امام رضا(ع) در روز غدير گروهى را براى افطار نزد خود نگاه داشت . (الغدير، علامه امينى، ج 1، ص .287)

 

<<< اگر می خواهید شباهتی هرچند کوچک با امام زمان خود داشته باشید و یک قدم به ایشان نزدیک شوید اطعام در این روز را فراموش نکنید>>>

 


چرا در احکام اسلام، مفهوم برده و کنیز وجود دارد؟

چرا در احکام اسلام، مفهوم برده و کنیز وجود دارد؟

Inline image 1

یکی گفت: مگر اسلام دین مهر و محبت و عشق نیست؟

همه گفتیم: آری.

گفت: پس چگونه است که اجازه‌ی نگهداری برده را امضاء کرده است؟

دیگری گفت: اصلاً برای من قابل قبول نیست که اسلام دینی مطابق فطرت و سرشار از آزادگی باشد و احکام برده و کنیز داشته باشد. چرا چنین است؟

دیگری گفت: آیا اجازه داریم کسی را از حق مالکیتش محروم می‌کنیم؟ حق مالکیت، به حق انسان بودن نزدیک است. به نظرم درست است که غرب و آمریکا تا قرن‌ها بعد هم درگیر برده داری بود، اما اگر اسلام دین حق است، باید به محض آنکه از سوی خدا نازل می‌شد، دستور می‌داد همه‌ی بردگان را آزاد کنند.

 

ادامه مطلب ...

آبنبات های ما خاکی شده


دستان کودک در دستان مادر نبود. مادر به اجناس مغازه خیره شده بود.
انگار یک لحظه یادش رفته بود که طفلش هنوز طفل است.

کودک برای خودش می چرخید و بازی می کرد زبان بر آبنباتش می کشید.
بازی های کودکانه، آبنبات چوبی را از دستان او رها کرد و به زمین انداخت.


آبنبات قلقلی، غلتی در خاکِ آلوده خورد و ایستاد.

کودک، خم شد و قرمزی آن را در مشتش گرفت.

سنگ ریزه ها و خاک ها هم زندانی مشت او شده بودند.
به سمت دهانش می برد که زنی از پنج متری پرید.

آن زن مثل برق رسید و آبنبات را از دستان کودک گرفت و انگار بخواهد بمبی را از جمع دور کند، آن را به سوی جوی نشانه رفت. آبنبات مستقیم در جوی سقوط کرد و او بی درنگ برای کودک توضیح داد که:

 


ادامه مطلب ...

خدا را بد معرفی نکنید. او زود می بخشد.

خدا را بد معرفی نکنید. او زود می بخشد.

به قلم: حجت الله حاجی کاظم

می خواهم موضوعی را بیان کنم که از مسلمات دینی و عقلی است.

متاسفانه برخی به خاطر بی اطلاعی خود، آنقدر فضا را مه آلود کرده اند که همین مسلمات تبدیل به ابهام شده است:

1- ما اعتقاد قطعی داریم که با توبه، خداوند بزرگ بدون هیچ فاصله و معطلی انسان را می بخشد.

2- ما باور قطعی داریم که توبه همین پشیمان شدن معمولی است که من و شما می شناسیم و نیز ابراز آن.

3- ما باور قطعی داریم که با توبه همه و همه ی گناهان بخشیده می شود. حتی غیبتی که ترسیده اند حلالیت بگیرند تا مبادا دشمنی بیشتر شود، حتی حق الناسی که نتوانسته اند حق مردم را به او برگردانند. حتی گناهان فاحشی که به خاطر شهوت ها برای کسیی پیش آمده. حتی قتل نفس. حتی اگر این گناهان صدها بار تکرار شده باشد. حتی استعمال به مواد مخدری که جسم را به مرگ حتمی کشانده است. حتی گناهی که حد دارد اما با لطف خدا کسی از آن باخبر نشده است یا کسی هم اگر با خبر شده، با درایت کافی تصمیم گرفته عیب پوشی کند.

4- ما باور قطعی داریم که توبه اولا برای هیچ کس هم غیر ممکن نیست. ثانیا به خودی خود سخت نیست. تنها از آن جهت گاهی سخت است که کسی گرایش هایش عوض شده و به سختی می تواند خود را درباره بازگشت به فطرت الهی اش قانع کند. اما وقتی گرایش های زیبا را با اندکی تامل پیدا کند، مورد عفو الهی قرار می گیرد.

 

ادامه مطلب ...